tisdag 31 augusti 2010

Ytterligare en innehållsrik dag!

Vädret var inte riktigt lika fint idag som igår, men Gösta och jag vandrade på.
Vi klarade av de resterande husen på den del av Stocken som vi ska ta i första hand. Totalt blev det ett 100-tal hus vi dokumenterade i bild och med noteringar. Drygt 70 hus som hade nummer från den gamla listan (1956) och så de andra, övervägande byggda efter 1946.

Vi är konfunderade över en del.
Som till exempel:
* Varför saknar Resmarks hus (stora vita huset som ligger mitt emot lilla röda torpet) husnummer? Det är ju ett gammalt hus som bland annat finns med på en fin gammal bild där min mamma sitter på en gärdsgård på 1930-talet? Moster Hedvigs hus, som ligger bredvid Resmarks på Grindvägen 1, har ju nummer.
* Varför saknar en del hus nere i den gamla delen av Stocken också husnummer? Var det för att de var obebodda 1956?
* Och så min ständiga fråga: Varför har en del hus halva nummer? Som 1½ och 5½? Jag vill veta det! Husen på Gullholmen har ju till exempel inga halva nummer.

På förmiddagen hade jag ett mycket givande möte med Solveig och Jerry Jidelöv som bor inne på Ellös.
Solveig är min mammas kusin. Hennes pappa Johannes och min morfar Stefanus var födda i hus nr 22 (idag ett vitt hus som ligger mitt emot fiskaffären). Huset finns i husförhörsböcker med start 1802 och makarna Jidelöv tar över huset i början av 1960-talet, men idag äger de inte huset.
Hus nr 22, ett av Stockens äldsta, har en spännande historia på flera sätt som jag tänker återkomma till i dokumentationen så småningom.

Nu är det dags att lägga sig. Imorgon väntar nya upptäckter!


Jerry och Solveig Jidelöv hade mycket intressant att berätta för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar