söndag 29 augusti 2010

Vilket fantastiskt jobb de gjort på Gullholmen!



Det här är May Berglind.
Igår hade jag den stora förmånen att få träffa May och höra henne berätta om allt det fantastiska arbete hon och några andra gör för att dokumentera husen på Gullholmen och Hermanö. I två år har dokumentationen över de ca 140 husen på Gullholmen hållit på, några år längre har arbetet med dokumentationen om gårdarna på Hermanö tagit och dessutom dokumenteras också husen på norra Hermanö, "Krabben" kallad.
Vilket hästjobb!

May och jag konstaterar att jag har det lite lättare eftersom det inte är så många hus på Stocken.
- Hur många, undrar May.
- På min huslista från 1956 är ett 80-tal hus upptagna. Det finns fler hus på Stocken (de som byggdes efter 1950) men det ingår inte i mitt startprojekt. Först ska jag ta de äldre husen, nere i den äldre delen av Stocken, svarar jag.

May och jag pratar en hel del om upplägget av de bok som nu planeras om Gullholmshusen. Det finns mycket material, både rena fakta om byggnadsår, ägare osv. och också en del berättelser som May har i sin "svarta pärm".
- En del kan man utan problem publicera, annat kan vara mer känsligt och då får man respektera att de anhöriga kanske inte vill att det ska skrivas om, säger May.

Undrar om jag också får samma "problem"? Att det finns historier man skulle vilja berätta men som man inte kan. Då blir det nog svårt för journalisten i mig...

- När ska ni ha boken om Gullholmen klar, frågar jag.
- Lagom till sommarsäsongen, men det blir nog inte förrän om två år. Och sedan blir det en bok om husen på Hermanö och en om husen i Krabben. Att slå ihop de två sistnämnda till en enda bok blir nog en för tjock bok.

May och hennes man Ingemar (båda med rötterna på Krabben/Hermanö) är åretruntboende här sedan fyra år tillbaka. Deras hus i Krabben är så fint och välbevarad! En fröjd att se! Huset ligger granne med min farmor Klaras systers hus. May visar mig också dokumentationen om hus nr 47, min farmors föräldrahem på Gullholmen. Det finns inte så mycket fakta om farmor, så det ska jag hjälpa till med.


Jag blir nostalgisk när jag såg de här gamla fönsterkrokarna. Sådana fanns det i farmors hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar