måndag 23 augusti 2010

Nu ska husen på Stocken dokumenteras!


Där ligger alla de fina husen på Stocken! Som små pärlor utmed kustlinje och berg. I hundratals år har människor levt och verkat här. I svåra tider och under bättre förhållanden när "sillen gick till".
Min dotter frågade häromdagen:
- Vad menas med att "sillen gick till"? Varför blev det bättre för folket då?

En hel del är berättat om Stocken i Jan Tullberg och Gerhard Petersons bok om "Stocken för och nu", men det finns såklart mycket mer att berätta.
Länge har jag haft tanken att dokumentera husen på Stocken. Berätta fakta om när de byggdes, vilka som bott där och också krydda med berättelser om människorna som bott i husen, hur de levde, vad som hände dem osv.

Nu är det dags att sätta igång projektet! Imorgon börjar jag på allvar. Då åker jag ned till Stocken igen för att med liv och lust gå in för mitt "uppdrag".
Under de senaste veckorna har jag börjat ta kontakt med personer som jag måste ha hjälp av. Såväl människor som bott/bor på Stocken, som kommun, länsstyrelse och andra. Jag har läst en del litteratur och redan fått fin hjälp av biblioteket på Henån. Dit ska jag förövrigt tillbaka imorgon.
Jag har också börjat titta på andra dokumentationer som gjorts över hus på andra orter i södra Bohuslän och under veckan som kommer ska jag träffa några personer som gjort dokumentationer, eller som håller på just nu. Mer om detta kommer här på bloggen framöver!

Jag pratade också med Jan Tullberg häromveckan. Undrade om mina planer inkräktade på det han eventuellt håller på med. Så var det inte! Tvärtom, så tyckte Jan att det var bra att jag startade mitt husprojekt.
Det tyckte också kultursekreteraren i Orust kommun, Folke Almegius, som lyckönskade mig. Likaså gjorde Rolf Berlin, som forskat och dokumenterat mycket med om Morlanda och orterna här. Detta stärker mig!

Så nu börjar det alltså! Det pirrar i mig av lust att komma igång.

3 kommentarer:

  1. Mycket trevligt initiativ! Önskar att jag kunde bidra med något.....Ska bli väldigt kul och intressant att följa din resa....Kram från din guddotter

    SvaraRadera
  2. Tack, Anna!
    Det är sådant här jag behöver höra nu.
    Du är en pärla!

    Godnattkram
    moster

    SvaraRadera
  3. Bra initiativ! Vi bor på Stockenvägen 9 på somrarna och har fått en hel del berättat. Min fru Jessicas farfar och generationerna innan honom var alla fiskare här på Stocken och Råön. Vi återkommer med det lilla vi vet om förr och nu :-)

    Lycka till!
    Jessica, Hjalmar och lille nyblivne stockebon Kalle

    SvaraRadera