onsdag 25 augusti 2010

Alla dessa hus på Nösund!


Det här är Sten Hallberg, pensionerad lärare i geografi och historia, född och uppvuxen på Nösund (liten ort nära Stocken) och som numera bor i sitt föräldrahem i början av backen, alldeles mitt emot där jag gick på tältbio på somrarna på 1970-talet.

Jag ringde Sten för några veckor sedan och frågade om jag fick komma och hälsa på. Det fick jag och idag åkte jag dit och tog med mig nybakade bullar.
Det hade jag inte behövt, eftersom Nils fru bakat både bullar och nötkakor (som jag älskar!).

Sten, som blev Orust kommuns kulturstipendiat 2009, har gjort en makalöst fin bok. Den heter "Alla dessa hus på Nösund" och är både en dokumentation över livet på Nösund, en beskrivning av husen och de som bott där. Vilket jobb Sten lagt ned!

Sten är generös. Han berättar hur han gjorde, vad som var svårt och vad som gick lättare. Sten hade personligen gått runt till alla husen på Nösund för att samla information. Och han har lyckats så bra! Boken är en fantstisk uppslagsbok när det gäller tidigare och nuvarande ägare till husen.
- Det är så boken används också, säger Nösundsborna till mig, berättar Sten.

Vi en en väldigt trevlig stund tillsammans, Sten och jag! Och så önskade han mig lycka till med mitt projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar