måndag 30 augusti 2010

Vilken underbar dag!


Här sitter Gösta och bläddrar i sina papper så att vi ska hitta till rätt hus efter den gamla förteckningen över husens nummer.


Efter fyra timmars promenad på Stocken fick jag lägga upp fötterna på en pall.
Vilken helt underbar eftermiddag!
Gösta Martinsson och jag gick runt och dokumenterade 48 hus på Stocken. Fler följer!
Vi började nere vid vändhållplatsen vid "Paln" (stora bryggan) och arbetade oss sedan uppåt Ropeberget, Lavens lid, Blåsopp, Soten och naggade Stockeberget i kanten. Gösta skötte faktagranskningen så vi var vid rätt hus när fotograferingen gjordes. Jag skrev och fotade. Ett mycket bra teamwork som vi hade, Gösta och jag.

Strax efter kl 18 slutade vi för dagen. Vi fick gjort en massa och Gösta hade rätt i att det var bra att de flesta husen är tomma så här på eftersäsongen. Det går ju fortare att katalogisera husen efter de gamla husnumren och fotografera husen då.

Samtidigt är det väldigt trevligt när stockeborna kommer och hälsar på oss, undrar vad vi håller på med och därefter berättar sina hus historia. Så givande!
Sällan har jag mått så bra som idag! Sensommarsolen värmde oss gott och vi lånade både trappor, trädgårdsmöbler och lock till soptunnor när vi skulle anteckna.

Något riktigt kap idag? Ja, en bild från en begravning på Stocken från 1929 som en kvinna bar i sin plånbok. Mer om detta en annan dag.

Imorgon, tisdag, fortsätter Gösta och jag vår Stockenvandring, så vi kan dokumentera resten av husen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar