söndag 15 augusti 2010

Spännande vykort!



Ett projekt börjar ta form i mitt huvudet. Ett stort projekt! Mer om detta återkommer jag till under någon av de närmaste dagarna när det klarnat lite.
För då kommer jag att behöva DIN hjälp!

I samband med projekttankarna byter några ord med Jan Tullberg som brytt sig mycket om Stocken, hur samhället utvecklas men kanske framför allt hur det bevaras.
Som jag berättade häromdagen fick jag också chans att titta runt i min mammas föräldrahem där jag aldrig satt min fort tidigare. Huset som familjen Tullberg köpte 1951.
Jan Tullberg berättar för mig att det funnits en veranda på huset som nu är borta. Verandan låg i västerläge.

När jag kommer hem kollar jag bland annat mina gamla vykort över Stocken. Och vad hittar jag inte där? Jo, ett vykort skrivet med fin fin stil, daterat Stocken d. 3.8.59 och till en Herr och fru Läroverksadj. emeritus L. Norrman i Borlänge.
På framsidan av vykortet finns ett hus med ett kryss på. Det är mormors hus, det vill säga Tullbergs hus. Vykoret är taget 1957.

Jag får anledning att gå till Jan igen.
- Det är min pappa som skrivit vykortet, säger Jan glatt överraskad.

Jag hade gärna gett Jan vykoret med en gång men jag behåller det. Jag kan ha nytta av det i projektet. Sedan ska Jan få det av mig så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar