torsdag 26 augusti 2010

Ett härligt genombrott!



Jag har ett fantastiskt dokument i min hand! Ni ser dokumentet på bilden ovan.
Det är en handskriven orginallista från 1956 som visar husnummer och vem som äger de hus som fanns då på Stocken.

Oerhört viktig information för att jag ska kunna gå vidare i husförhörslängderna och se längre tillbaka vem som dels ägde husen på Stocken, dels bodde i husen, samt att få reda på hur de flyttade, hur de hade det ekonomiskt (det är inte ovanligt att det står "urfattig" som kommentar), när de dog och vad de dog av.

Listan fick jag av Gösta som i sin tur fått den av Karl Hugo, vars pappa hade på sin lott att inkassera tio kronor/hus till municipalsamhället Stocken år 1956.

Municipalsamhälle var en särskild kommuntyp som fanns från slutet av 1800-talet fram till kommunreformen 1971. Municipalsamhällena var samhällen som tillhörde landskommuner med som hade viss egen lagstiftning som bland annat reglerade brand- hälso- och byggnadsstadga, och som normalt var förbehållen städerna i Sverige. Municipalsamhället kunde bland annat fatta beslut som rörde byggnader, gator och torg. Människorna som bodde i tätorten, municipalsamhället, fick egen beskattningsrätt så att inte den omkringliggande landskommunen invånare skulle stå för kostnader som var relaterade till just tätorten. Så till exempel väg- brand- och postskötsel.

Det finns ingen logik i husnumren på Stocken. De är inte vad jag kan se i alla fall, numrerade med utgångspunkt från ålder. Det verkar vara mer vara slumpen som avgjort vilket nummer ett hus har.

Listan från 1956 innehåller husnummer upptill nr 75. Det senaste numret tillhörde då Ernst David Andersson, det första stora vita huset på höger hand när du kör in i Stockens samhälle, mitt emot busshållplatsen. Om jag minns Gösta rätt så byggdes huset i mitten av 1940-talet.
Gösta och Nancys hus, som ligger bredvid och som byggdes ungefär samtidigt, har nummer 74. Min mosters och morbrors hus, som byggdes några år senare, finns upptagna i husförteckningen, men har inget nummer. Om jag minns rätt byggdes det huset 1946, eller kanske 1948. Detta innebär alltså att hus efter 1945 inte fick några husnummer enligt den gamla ordningen.

Hus nr 1 är det andra huset på vänster hand efter sjöbodarna. Det är det hus som ägdes av Karl Edvin Samuelsson och som ärvdes av John.

Alla husnummer finns inte antecknade. Bland annat saknas till exempel hus nr 10, 11, 12, 16, 28, 37, medan det däremot finns halva nummer upptagna, som 1½, 2½ och 5½. Jag får försöka reda ut varför det fanns halva nummer på en del hus. De jag hittills frågat vet inte. Vet du kanske vad de halva numren kommer ifrån?
Att en del husnummer saknas beror förmodligen på att husen rivts.

Idag har alla hus på Stocken tomtnummer, typ 1:229, men det har jag ingen nytta av för att ta mig tillbaka i de historiska arkiven. Så nu förstår du säkert hur glad jag är över den bevarande huslistan från 1956. Tur att den inte slängdes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar