lördag 11 september 2010

Från intensiva London till lugna Stocken



Efter några jobbdagar i London är jag hemma igen. Trött i huvudet och utpumpad efter att ha varit moderator på IFRA:s konferens International Newsroom Summit om morgondagens journalistiska och publicistiska arbete.
Drygt 200 deltagare från alla kontinenter. Inte så många svenskar men några stycken från norra Sverige, bland annat min gamle gode vän Sture Bergman, vd för Västerbottens-Kuriren.

Ena dagen sitter jag alltså och äter middag med Arthur Sulzberger, ägare till New York Times, och andra dagen är svanarna, gräsänderna, krabborna och ekorren mitt sällskap på lugna Stocken. Det är en ynnest att få "hoppa" mellan två världar så här. Min nya situation i livet gör att det känns mer påtagligt än tidigare. Hoppet alltså. Då när jag var i ekorrhjulet och sprang runt, så var det så naturligt att stressa runt. Hur mycket jag vill tillbaka till det tidigare livet igen, är en annan och fortfarande obesvarad fråga.

I London träffade jag flera av mina gamla vänner från när jag satt i styrelsen för WEF (World Editor Forum, föreningen för chefredaktörer i världen) och det är alltid lika trevligt.
En av dessa vänner är Marcelo Rech, tidigare chefredaktör för brasilianska Zero Hora en av världens bästa tidningar, enligt mitt tycke. Nu är Marcelo (som förövrigt är en stor Sverigevän) chef för produktutvecklingen av alla plattformar i mediekoncernen RBS (en av Brasiliens största).
- Kom till Brasilien och titta hur vi arbetar och vad vi gör, sa Marcelo generöst, och det är inte utan att jag skulle vilja tacka ja till erbjudandet.

En annan god kamrat är Raju Narisetti, indier som sedan två år tillbaka är ansvarig för Washington Posts satsning på och allt innehåll på online och dessutom chef för feature och livsstilsmaterialel i papperstidningen, samt chef över foto, grafik och layout.
- Hur hinner du allt, frågade jag matt.
- Jag har bara sex som rapporterar till mig, vi är en platt organisation, svarade Raju och såg pigg ut.

Vill du läsa mer om talare och ämnen från konferensen så gå in på http://www.ifra.net/.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar