torsdag 30 september 2010

Jovisst, blev det hummer!



Det blev en alldeles strålande dag! Vilket underbart höstväder när vi gav oss ut vid niotiden på morgonen.
- Jag sa ju att det skulle bli fint väder. Med denna vinden är det lä och det blåser nog bara fem sekundmeter ute vid Måseskär, sa fiskare Martin och jag kände mig hur lugn och trygg som helst.

Jag var ju bara med som gäst ombord och för att få bilder till min bok om husen och människorna på Stocken.
Göran assisterade.
- Är det bra att ha någon med, frågade jag Martin som äger fiskebåten.
- Det underlättar när man är två som kan hjälpas åt. Göran var med förra året också så nu har vi hittat rollerna. Dessutom är det bra säkerhetsmässigt att vara två, svarar Martin.

Och som sällskap naturligtvis. Martin och Göran pratade hela vägen ut. Vi gick norr om Käringön och Måseskär, och drog de första tinorna utanför Vallerö och Hermanöhuvud. Det låg många flöten överallt och en del båtar också.

- Det är många fler som fiskar nu än för tio år sedan, sa Martin som var lite undrande över hur om det skulle bli någon hummer i tinorna idag första gången som han drog dem efter hummerfiskestarten i måndags.
Vinden har varit nordlig de senaste dagarna och det gillar varken hummer eller fiskare.
- Sydlig eller sydvästlig vind är bäst, säger Martin.

Vi behövde inte vara oroliga! Det blev hummer, "rätt ok" som Martin sa när en gubbe frågade som körde förbi med sin båt. Hur många? Det säger vi inte! Det gör man liksom inte. Vi drog hälften av de tinor som Martin som yrkesfiskare får ha (han får ha 50) och så några tinor som Göran har (fritidsfiskare får ha max 14).


Martin och Göran spanar efter sina tinor.


Vilka läckerbitar!


Göran är flink med att sätta på gummiband runt hummerklorna.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera