söndag 12 september 2010

Ta aldrig in ljung i huset!



Ljungen blommar överallt nu. Den ska ses där den står. Tar man in ljung i huset, så dör någon. Det var min mamma fullständigt övertygad om.

Maken badar idag också. Och säger att han ska göra det igen.

Själv ska jag sätta igång med mitt projekt igen. Under veckan jag varit borta har vänliga stockenbor lagt enkäten jag skickade ut i min brevlåda. Nu vet jag mer om husen på Stocken. Men det är långt kvar innan det blir den tänkta boken.
Glädjande är att en gammal arbetskamrat kanske kan tänka sig att hjälpa mig med layouten, trots att jag sanningsenligt sa att det är ett lågbudgetprojekt jag håller på med. Helt klart är i alla fall att skulle han hjälpa mig blir det en riktig höjdarbok till utssendet. Bättre formgivare kan man inte få!

Igår hämtade jag beställda boken "De bodde i Rågårdsvik" på biblioteket på Henån. Jag hade fått tips om boken och tänkte att jag kanske kunde ha någon nytta av den när jag nu planerar min bok om husen på Stocken. Och boken om Rågårdsvik var väldigt ambitiös, men lite tråkig till formen. Författaren Erik Sundström har inte gjort sken av att det ska vara något annat heller. Den här boken är mer tänkt som en uppslagsbok. Jag vill att min bok om Stocken ska "andas" människor och deras historia med utgångspunkt just från de hus som finns idag. Naturligtvis ska det också vara en tillbakablick på den äldre bebyggelsen men det får inte bli för faktatyngt. Det ska vara spännande att läsa om husen på Stocken!

1 kommentar:

  1. Hatten av för Lennart! Idag hade det nog inte ens fungerat med kräftskiva och bastu för att hoppa i!
    /Christer

    SvaraRadera