fredag 29 april 2011

Svensk skola i allmänhet och Svanvik i synnerhet

Jag är uppe med tuppen.
Sitter vid matbordet och skriver på kapitlet om skolan på Svanvik. Tittar ibland ut över Västerås stad från mina fönster, ser Stadshustornet, Skrapan och Mälaren i en flik ovanför gamla fängelset, som nu är bostäder.
Men det känns som jag är på Stocken också.
Stocken finns liksom alltid inom mig och det har blivit mer och mer så sedan resan med boken började. Mer kunskap om det lilla fiskesamhället där mina förfäder levt ger min en inre ro.

Idag skriver jag som sagt på kapitlet om skolan på Svanvik. Det blir ett rätt långt kapitel, eftersom det innehåller en berättelse om hur den svenska skolan växer fram. Det är svårt att gå ifrån den hela historiebeskrivningen, eftersom det förklarar mycket varför det blev som det blev på Stocken med skolgången.

Jag har fått några fina bilder till låns också, vilket jag är oerhört tacksam för. Ett av dem ser du nederst.

Betyg har jag också fått låna och jag kommer att välja ett betyg från 8 juli 1904 som ska publiceras i boken. Det är Hedvig Maria Johanssons betyg som lärarinnan Anna Johanssons gett. Hedvig var född den 28 januari 1891 och inskriven i skolan på Svanvik 13 augusti 1900.

Jag har fått låna Hedvigs betyg av "Maritha i Galthamnen". Hon kallas så därför att hon äger sina morföräldrars hus, Hus nr 23, i Galthamnen på Stocken. Det är Hedvig Johansson som är Martihas mormor.



Klass I-II, år 1943. Bakre raden; Lärarinnan Maria Simonsson, Villiam Olofsson, Göte Martinsson, Morgan Skoglund och Stig Andersson.
Nedre raden; Sture Henriksson, Sylvia Bredin, Olava Samuelsson, Rigmor Simonsson, Inga Stina Eriksson och Albert Pettersson.

10 kommentarer:

  1. Hej, gick på Svanviks skola 1947,heter Bengt Andersson på den tiden,farfar hette Amandus karlsson hans fru hette Alma vi hade hus på Stocken,

    SvaraRadera
  2. mailadress arne40mollesjo@gmail.com

    SvaraRadera
  3. fröken hette Maria Simonsson

    SvaraRadera
  4. har badat i hagen känner till Galthamna

    SvaraRadera
  5. hade bostad också på Slätterna,min bror är född på HÄLLEVIKSTRAND

    SvaraRadera
  6. åren var 1947 gick jag på svanviks skola på stocken

    SvaraRadera
  7. Bengt Andersson född 1 okt,1940

    SvaraRadera
  8. har badat många gånger vid. hagen,hjälpte mormor att hämta vatten galthamna,hade ok på axlarna hade två spänner med vatten som jag bar upp till huset där farmor Alma Karlsson bodde,fina minnen från stocken flyttade till Kungälv där pappa fick arbete på. Kexen 1949 eller 1950

    SvaraRadera
  9. jag hade. Maria Simonsson som lärarinna 1947

    SvaraRadera
  10. vi hyrde hus vid Båsevik hette det eller Slätterna. FÖRÄLDRARNA hette Dagmar och Allan Andersson

    SvaraRadera