torsdag 7 april 2011

Vinden tar tag i oss!

Äntligen är jag här igen!
Det känns som väldigt längre sedan men det är väl bara runt en månad. Förmiddagen städade jag så dammråttorna sprang över trägolven. Nu hänger trasmattorna på tork, pelagonior pryder de fina fönsterkarmarna som snickare Arne Bengtsson gjorde till oss när huset renoverades för sex år sedan. Den sista stora husrenovering som Arne gjorde innan han gick i pension.

Numera bor inte Arne här ute på Stocken. Han sålde föräldrahemmet på Blåsopp 10, hus nr 62, "Lille Gunhilds" kallat. Idag ägs huset av Anders och Jessica Krook.
Uppifrån Blåsopp 10 har man en fantastisk utsikt, nog den bästa på hela Stocken. I söder syns Käringön och i norr Gullholmen, medan Råön ligger rakt fram.

Stocken visar sig från en solig men aningen blåsig sida idag. Styv kuling, 14 m/sek, piskar in från väster. Vi tar vägen ned till Käringösidan, Thelma och jag.
Det har flutit i land en hel del "bråte" och Thelma snokar runt.
En stor stock ligger på stranden. Hade det varit för 100 år sedan så hade stockeborna tagit hem stocken och eldat med. Det finns de som plockar gamla träbitar idag också. Men då är det för att sätta på väggen, hänga något på eller göra konsthantverk och sälja.

Nu samlar jag en dags kraft innan det är dags att ta tag i husdokumenationen med full kraft. Det blir till att knacka dörr också, så jag får in de sista husuppgifterna. Synd att man ska behöva spilla tid på att gå runt i husen. Den tiden kunde jag lagt på att skriva några kapitel till boken, men så är den när alla inte hörsammar min vädjan om värdefull hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar