lördag 30 april 2011

Nu vet jag mer om mitt eget hus!

Det huset som jag nästan haft sämst koll på är mitt eget, Hus nr 19, Gamla vägen 5.
När vi köpte huset 2004 så stod det i annonsen att huset var byggt 1929.
- Inte en chans, sa gubbarna som jag jobbat med dokumentaionen med. Det måste vara mycket äldre.
Framför allt var det Roger Andersson, vår "siffer-Nisse" som var väldigt tydlig på den punkten. Och eftersom Roger är en fena på det där med historia och kunskap om Stocken så visste vi naturligtvis att han hade rätt.

Sagt och gjort, jag har ringt Ingrid Dahlén som bor i Växjö och som vi köpte huset av. Hon är barnbarn till Albin (1873-1950)och Matilda Johansson (d. 1956)som bott i huset, och dotter till Elin (1916-2000), min mammas bästa vän.

- Huset är förmodligen från 1700-talet. I alla fall vet vi att det bodde släktingar till mig där i början av 1800-talet, säger Ingrid.

Ingrid lovar att skicka mig en bild på Albin och Matilda framför huset.

Vilken känsla! Jag har fått förmånen och lyckan att vårda och älska ett av Stockens äldsta hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar