onsdag 27 april 2011

Fin bild på John

Hemma i Västerås igen efter mycket bra dagar på Stocken. Jag är lyckligt lottad som har det bästa av två världar.
Och från och med måndag så är det tre världar. Då börjar jag jobbet i Katrineholm. Därför är det så viktigt att jag håller tempo i bokarbetet.

Just nu sitter jag och sorterar de bilder som Göran scannat in till mig (maken kollar stormatchen Barcelona- Madrid).
Det blir olika mappar; människor på Stocken, handlarna på Stocken, Friholts, fest, skolan på Svanvik osv.

En av de bilder jag fått är den på John Karlsson. John kallades i folkmun på Stocken för "sked-John" (skit-John), det vad det enda namn jag hörde som liten.
Jag uppfattade det som ett öknamn för att han var smutsig av sig, men har under arbetet med boken fått en annan uppfattning. John var ingen byfåne, utan en man som många minns med värme. Han hade alltid någon som satt i hans kök på Stockenvägen 6 och pratade, gärna om gamla tider.
Att han kallades för "sked-John" berodde på att han visserligen var smutsig, men av en helt annan orsak än jag trodde. John arbetade på Gullholmen som riktigt ung och var stolt över att han hade ett arbete.
För att riktigt visa att han hade ett jobb, så behöll han arbetskläderna på när han åkte hem till Stocken på kvällarna, så att alla skulle se. Därav namnet!
John bodde i Hus nr 1! Sedan 2004 är det Bennet och Susanne Törner som bor i huset.

Den fina bilden på John har en självklar plats i Stockenboken!


Fin bild på John Simonsson.


Här är Johns hus på Stockenvägen 6.

4 kommentarer:

  1. Fanns det en som kallades för skädd-John också? Eller var det samma bara det att det lät som skädd när det sa sked?
    Samma som de sa svättåm om båten som egentligen hette Sweet Home....
    Ha en trevlig kväll! Kram, Anna

    SvaraRadera
  2. Helt rätt tänkt, Anna. Skädda (fisken) har så vitt jag vet i alla fall, inte med John att göra.

    Du har också rätt när du skriver om Sweet Home. Det var bland annat min morbror Wille som hade den båten och jag trodde alltid att de sa svättåm, eller "svetton" som jag hörde det.

    Tack för att du hör av dig här på bloggen!
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Hej! John hette Karlsson i efternamn och inte Simonsson. mvh Rolle

    SvaraRadera
  4. Oh, tusen tack, Rolle! Du räddade mig från ett stort misstag. Namn är viktigt!
    Elisabet

    SvaraRadera