söndag 10 april 2011

Kan man få en brun?

I huset till höger på bilden nedan var jag inne idag.
Det är huset som min moster Gunhild och hennes man Gustav Vilhelm Andersson byggde 1947.
Jag har inte varit inne där på cirka tre år. För två år sedan dog moster, 90 år gammal. Då hade hon varit sjuk ett tag. Länge hade hon klarat sig själv, bott hemma ensam och skötte sig själv. Lagade mat, städade och titta gärna på ishockey på tv. Det gillade hon!
De nya ägarna till Gunhilds har renoverat så fint! Inne i huset kan man känna igen planlösningen, men exteriört är det förändrat.

När vi kom till Stocken på fredagskvällen gick vi gärna en sväng till Gunhild.
Då bjöd hon på en "brun".
Vad det är kan ni fundera på.

I huset till vänster om mosters bodde min morbror Gunnar Andersson och hans fru Elly. Det byggdes också i slutet av 1940-talet, precis som huset längst ned. Där bodde Valter och Elsa Simonsson. I huset till vänster i bild bodde Bengt och Greta Karlsson. Adressen är Husegärdet. Innan husen byggdes gick det djur och betade här som tillhörde Torpet som låg under Tofta gård.

Båten i förgrunden är den träbåt som jag skrev om tidigare idag, som Emerys håller på och slipar och som ska lackas så att den är klar för ytterligare en sommar.

2 kommentarer:

  1. En brun ja. Det saknar man. Att man gick inom "moster" för en brun var ett måste efter att man släntrat ner från fyren på påskafton. Tur för mig att det fanns mer än en brun att bju på.

    Veronica

    SvaraRadera
  2. Till oss är du hjärtligt välkommen, som vanligt. Ska bli mycket trevligt att ses till påsk! Känns som en evighet sedan.
    kram
    E

    SvaraRadera