fredag 17 juni 2011

Elsas och Sunes gripande levnadsöde



Idag fick jag ett fint porträtt av en kvinna, Elsa Örnberg, som föddes på Stocken. Ni ser porträttet på Elsa här ovan.
Det är hennes sonson Svante, som är fotograf och bosatt i Göteborg, som mailade det gamla kortet till mig på sin farmor Elsa.

Levnadsödet om Elsa Örnberg, dotter till Johan Örnberg i Hus nr 43, och hennes son Sune är väldigt gripande och det finns med i min bok om Stocken som kommer nästa vecka.

Elsa arbetade som hembiträde hos fru Bildt. När Elsa blev gravid fick hon lämna arbetet och åka tillbaka till Stocken. Där föder hon sitt oäkta barn Sune år 1925. Sunes pappa John Olsson köpte sig fri från ansvar. Man kunde göra så på den tiden till kommunen och då stod de för en viss del av underhållet.

Häromveckan skickade Svante ett annat gammalt kort till mig. Det var på hans pappa Sune när han bara var något år gammalt, taget utanför Hus nr 43 med dagens adress Holta 1. Det var strax innan Sune fick tbc, ett öde som också drabbade hans mamma Elsa.
Tyvärr hann jag inte få med kortet på Elsa i boken, men ni får se det här istället. Bilden på lille Sune finns däremot med i boken, tack vare Svante. Tack!

Sune Örnberg föddes alltså i Hus nr 43, men dit kom han aldrig tillbaka under barndomen. Han levde sina barn-och ungdomsår på sanatorium och i fosterhem.

Ägare till Hus nr 43:
Johan Örnberg (f. 1856 i Ryr)
Allan Karlsson
ca 1950 Knut A. och Ingegerd Andersson
2003 Magnus Johnson och Veronica Folkesson, Laholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar