söndag 26 juni 2011

Aj, det där gjorde ont!

Det var en ordentligt svullen hand som Emery visade upp för mig.
- Jag blev stucken av en fjärsing, konstaterade han. Under de två första timmarna ute till havs, gjorde det ordentligt ont. Nu känns det bättre.

- Är det inte farligt, frågade jag.

- Om det börjar sticka i tungan och ögonlocken faller ned, där måste man åka in för då kan det bli allvarligt sa dem på sjukhuset.

- Går den att äta?

- Jag kastar alltid i den igen, men det finns de som flår den. Den smakar gott, nästan som hummmer, med lite motstånd i det vita köttet, informerar Emerys bror Christer.

I Wikipedia läser jag:

"Kroppen är långsmal och ihoptryckt. Den kan bli upp till 53 cm lång och väga 1,8 kg (vanligtvis mindre). Färgen är grön till gröngul och brun, ofta med blå till svarta tecken. Den har två ryggfenor. Den främre är liten, med giftiga fenstrålar. Det finns även en giftig tagg på gällocken. Giftet är oftast inte dödligt för människan, men vållar svåra smärtor."


Emerys svullna hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar