lördag 15 maj 2010

Nu kan vi bada!




Det är ett vädligt bra arbete Föreningen Stocken gör.
Som idag till exempel när bryggorna sattes i sjön nere vid Hagen, både vid det djupa vattnet och på "grunden". Så nu kan de modiga kasta sig i havet!

- Hur varmt är det i vattnet, frågar jag.
- Runt åtta grader, berättar Martin.
- Oj, då är det inte läge ens en gång för Lennart att bada än.

Martin och jag fortsätter att prata vind och vatten. Vi konstaterar att det är nordlig vind och då åker det varma vattnet ut från land. Ska vi få varmare vatten, då behövs det sydliga vindar.
- Har det inte varit ovanligt mycket nordliga vindar i vinter, frågar jag.
- Jo, det har det, konstaterar Martin och han vet vad han talar om. Martin är en av få som bor året runt nere i Stockens äldre delar.
På översta bilden ser ni Martin, Ingemar, Terje och Kurt.
Och på den understa bilden så är det "Rolle" längst till höger. Det är han som är "general" för badplatserna!

1 kommentar:

  1. Gunnar Brolin16 maj, 2010 16:55

    På tal om att bada i kallt vatten! 1953 åkte min Kerstin och jag på campingsemester i sydsverige och hamnade på en cmpingplats i Jönköping, vid sydänden av Vättern. På morgonen beslöt vi oss för att ta ett dopp i Vättern, men fy farao så kallt, endast 11 gr. i vattnet. Och Kerstin som livet igenom varit en fryslort, hon klarade att simma ett antal meter, inte jag, jag var snabbare än Lucky Looks skugga upp ur vattnet!

    SvaraRadera