lördag 15 maj 2010

Titta där är pappa!

Det blir en fin kväll.
Solen är stark och tar sig genom molnen.
Termometern visar +14.2 och det känns behagligt varmt.
I ugnen puttrar en falukorv och jag är hungrig!
Sitter och tittar i Morlanda hembygdsbok V och hittar två bilder där pappa John är med. Bilderna är tagna runt 1930, så han är i 17-årsåldern.
Pappa är ung, smal och snygg. Ser lite blyg ut, tittar på mig lite under lugg. Jag blir varm i mitt bröst. Tänk så mycket han betydde för mig i alla år! Kära goa pappa!

I texten står:
"Fotbollen var mycket populär i Morlanda och Ellös IK var framgångsrika även regionalt. Tillhörde under sista halvan av 30-talet och början av 40-talet de bästa i Bohuslän."
Då hade kanske pappa slutat spela boll och ägnade sig mest åt arbetet på konservfabriken på Ellös. Men jag vet att pappa alltid berättade om fotbollen med stolthet. Jag tror han var med och startade Morlanda IF en gång i tiden, precis som han var med och drog igång kooperationen.


Foto: Bohusläns museum, bildaktivet, ur boken Morlanda hembygdsbok V.
Översta raden från vänster: Rolf Hansson i Sörbo (lagledare), Albert Boström, Allan Backman, Henning Wessberg, Verner Backman och Karl Hartelius.
Mellersta raden från vänster: John Johansson-Jolbäck, Sven Johansson-Petson och Karl Simonsson i Solhem.
Nedersta raden från vänster: Erik Hansson i Sörbo (bror till Rolf H), Gustaf Olsson i Bäcken samt Alex Arvidsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar