söndag 16 maj 2010

En glad och hjälpsam kusin!


Det här är min kusin Thomas, en fin släkting och kär vän.
Thomas har en storebror som heter Ulf-Göran och vi är i stort sett i samma ålder.
Jag älskade när mamma Vera och jag åkte till Stocken på februarilovet. Det var bara hon och jag. Vi tog tåget från Laholm till Göteborg, vidare med tåg till Stenungsund, därifrån med buss till Henån och sedan buss igen till Ellös och oftast ytterligare ett byte till en sista buss som tog oss till Stocken. En lång och spännande resa!
På Stocken fick jag träffa underbara moster Gunhild och hennes två busiga söner. Ofta många hyss och jag hängde gärna med. Men vi kunde vara lugna också, då lekte vi och ibland fick vi vars en peng som vi gick till Hugos affär och köpte Ahlgrens bilar för. Sedan satt vi vid köksbordet och delade upp bilarna i olika färger. (Idag finns det ingen affär på Stocken. När jag var liten fanns här två stycken!)
Tänk det känns nästan som igår! I alla fall inte som 45 år sedan!
Jag tycker inte att jag kommer ihåg så mycket från min barndom, men det här minns jag glasklart. En anledning till att jag minns så lite bakåt är att jag lever extremt mycket i nutid,
tror jag.
Under några dagar har Thomas varit här ute och hjälp min svåger att lägga nytt trägolv i deras hus, som ligger strax bredvid mitt. Det är så nära att jag hör hur de bankar. Jag hör en annan som bankar också. Det är systersonen Magnus som bor lika nära mig. Han fixar och donar mycket med sitt hus.
Thomas bor inte här ute på Stocken längre, utan i Göteborg. Han flyttade härifrån för några år sedan. Jag hoppas att han och hans familj kommer att köpa ett sommarhus här ute någon gång framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar