fredag 22 oktober 2010

Vi har en egen flagga!


Vet du vad det här är?
Ja, det är inte en flagga som tillhör något av de 195 självständiga länderna i världen. Det är i alla fall så många flaggor som jag räknade till när jag kollade.
Den här flagga är istället Orust alldeles egna flagga! Man kan se den lite här och var på Stocken.

Hur den kommit till vet jag inte. Vet du?

PS. Jag har en god vän som är flaggfantast. Han kan de flesta av världens länders flaggor som finns i världen. Men Orust flagga kan han nog inte? Ok, det är ju inte en landsflagga heller, men fin är den.

3 kommentarer:

  1. Hej hej.
    Orust har ingen egen flagga.
    Detta är Bohusläns flagga,men fin är den.

    SvaraRadera
  2. Oj, det var en nyhet för mig. Jag tycker så många har pratat om Orusts egen flagga.

    Tack för info, Monica!

    Godkväll
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Stämmer - det är bohuslänsflagga. Det ljusblå skall symbolisera himmel - det mörkblå hav - det liggande röda bohusgranit och det stående röda solen på himmlen och spegling i havet.

    SvaraRadera