fredag 15 oktober 2010

Virkade Bohusstjärnor

Min farmor Klara virkade sig igenom hela livet. Även när hon var så gott som blind så satt hon där i sin veranda och virkade. Alltid de så kallade Bohusstjärnorna och alltid i vitt eller benfärgat garn. Hela vårt hus var fullt av farmors virkade dukar.

Min granne här på Stocken har samma typ av virkade Bohusstjärnor i ett fönster. Ni ser det på bilden här nedan.
När jag var hos Ulla Lundström häromdagen fick jag flera dikter med mig hem som funnits i Ullas diktsamlingar. En dikt, Någons sommar, har en rad om virkning.
Ulla diktar fint, det blir en annan dikt med i boken.





Någons sommar
Någon skrattar sig igenom sommaren
någon suckar sig igenom den
någon virkar sig igenom
och fyller fönster med stjärnor
någon gråter tyst
och någon kommer aldrig igenom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar