fredag 15 oktober 2010

Ulla och spöket Sax

Projektet att dokumentera husen på Stocken och på köpet få med människornas historia har betytt mycket för mig. Det har säkert ni som följer den här bloggen redan förstått, eller hur?

En av de härliga bekantskaper jag gjort är Ulla Lundström, 84 år. Vilken fantastisk kvinna!
Ulla är göteborgska och köpte Hus nr 38½, Blåsopp 3, tillsammans med sin make Göte redan 1965, rätt så tidiga sommargäster på Stocken alltså.

Hus 38½ (ett av de få husen som har halva nummer. Varför?) byggdes 1926 av Karl och Signe Samuelsson. Jag är lite osäker på om Karl var indelt soldat själv, eller om det var en tidigare släkting, men Karl har också knektnamnet Sax och huset går under namnet "Signe Saxs".

Karl hade fraktbåtar och var ägare till "Jason".
I min kommande bok om husen och människorna på Stocken, så kommer ni att få läsa hur Ulla med egna ord berättar hur hon "träffade" Karl Sax på övervåningen en kväll när hon gått och lagt sig. En spökhistoria? Nej, så upplevde inte Ulla det!

Jag har hälsat på Ulla två gånger nu och suttit i hennes hemtrevliga kök på Mors Eklund, där hon bor sedan Göte avlidit 1993 och Ulla sålt huset på Blåsopp. Generöst har Ulla berättat för mig om hur livet var i huset hon älskade så mycket.
I ett kommande inlägg ska ni få ett smakprov på Ullas som lyriker. Vilka dikter om Stocken som Ulla skrivit!

PS.
Sedan 1996 ägs Hus nr 38½ av Ulla Lieden och Åsa Stenberg.


Ulla Lundström, 84 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar