måndag 18 oktober 2010

Undrar hur dyrt det är att trycka boken?

Nu har jag haft första kontakten när det gäller tryckningen av boken om Stocken.
Maken och jag har en gammal arbetskamrat som startade tryckeri.
- Jodå, vi trycker böcker också, svarar han glatt när jag ringer för att kolla.

Nu ska jag försöka uppskatta hur många sidor boken kommer att bli på och därefter ta en ny kontakt. För min del är det inte viktigt att tjäna pengar på boken, utan att det blir + - 0.
Att få tillbaka kostnader som jag lagt ut redan blir svårt, tror jag. Dit räknar jag att jag köpte in en skrivare till datorn som äter färgpatroner, att jag kört ut information och lagt i brevlådorna, skrivit ut mycket för att ha i mina pärmar efter hand som information kommer in, samt kopierat ur böcker osv. Mycket ligger ju på datorn men "mina gubbar"och jag behöver ha husen "i handen" så att säga när vi sitter och resonerar och diskuterar oss framåt.

Det kan nog vara svårt att uppskatta hur många böcker som kommer att säljas. Kanske en upplaga på 400 böcker blir lagom? Köper alla husägare en bok? Köper varje hus mer än en bok?
Häromdagen fick jag följande mail som gladde mig mycket:

"Kan jag förhandsboka boken? Två exemplar, tack."

Att ta betalt innan boken är tryckt genom att låta köpare betala in i förskott tror jag inte på. Det blir nog en för krånglig administration. Bättre då att ha ett förråd med böcker på Stocken där intresserade kan få komma och köpa.
Ambitionen är att boken ska vara klar i maj.

5 kommentarer:

  1. Jag kommer absolut köpa boken! Kram från gudbarnet

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jag ska skriva något fint i den, eftersom du är så FIN!

    Kram
    från din gamla moster
    xxx

    SvaraRadera
  3. Du är också väldigt fin och inte alls gammal!

    SvaraRadera
  4. Kul att du skrivit bok. Jag håller på att slutlämna min om min hemstad Arvika. Hälsa Lennart förresten. Det var ett tag sedan vi tog nappatag på varann i G-P:s sätteri.

    SvaraRadera
  5. Trevligt att höra av dig, Tomas!
    Lycka till med boken!
    Vad gör du nu för tiden?
    Lennart hälsar tillbaka.

    Bästa hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera