måndag 26 juli 2010

Världens vackraste ljus!




Om du bjuder hem mig när hösten viner runt knuten och mörkret behöver lysas upp av närvaro, vänskap och stearinljus, så kan det tänkas att jag tar med mig några Mollösundsljus till dig.
För idag har jag provianterat hos Mollösundsljus (tillverkning sedan ett tiotal år), min älsklingsaffär när det gäller stearinljus.
Helena Wallenius (bilden ovan) och hennes man Nisse Simonsson köpte Mollösundsljus 2006 och flyttade sedan verksamheten till Ellös, där de bor, men behöll varumärket Mollösundsljus som var inarbetat och som står för kvalité och orginalitet.

Helena berättar för mig att flera tidningar (Bohusläningen, TT/Ela, mfl.) skrev om ljusen och tillverkningen hemma i garaget på Ellös i höstas och att det därefter tog ordentlig fart på föräljningen. Bra!

Nisse Simonsson är född här på Stocken och hans pappa Ingvar ägde fiskebåtar tillsammans med min morbror Wille. Ingvar lever fortfarande men det fantastiska huset på toppen av berget är sålt.
- Fast vi har sjöboden kvar och Nisse börjar säga att han längtar hem till Stocken igen. Kanske flyttar vi dit, berättar Helena.

Utmärkt, tycker jag, för då har jag ännu närmare till min älsklingsaffär!

PS. Läs mer om ljusen och ägarna på www.mollosundsljus.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar