tisdag 13 juli 2010

Från oväder till morgondopp!

Idag är det lugnt igen och morgondoppet var bättre än någonsin!
Annat var det igår. Vilket åskoväder! Vi satt ute och åt när det mörknade utåt väster. In med alla dynor, stäng alla fönster, dra ut tv och dator.
Tur det för efter en halvtimma vände den nordliga vinden på en sekund. På www.gp.se läser jag att vinden vände 180 grader. Vad det blåste! Och blixtrade!

Vad jag inte visste då var att syskonbarnets son och hans kompisar var ute i båten utanför Stocken för att fiska.
Som tur är lyckades de komma i land och sökte skydd i en fiskebod där de satt tills en av pojkarnas förälder kunde komma och möta dem framåt natten. Tack och lov att det slutade väl. Det kunde gått illa. De naturkrafter som är igång under ett kraftigt åskväder eller när det är storm är gigantiska.

Det vet man inte minst här ute på Orust och resten av Bohuslän. Många är de som förlist med båtar under åren. Själv har jag många i min släkt som dött på sjön. Morfar ramlade över bord utanför Jyllands kust och återfanns aldrig.



Foto: Lennart Bäck
Idag var det riktigt skönt att bada i Hagen efter morgonpromenaden med Thelma. Lätt att promenera i Aspelunden eftersom någon vänlig själ röjt så fint!

2 kommentarer:

  1. Tack och lov så slutade det lyckligt för pojkarna. Niclas va trött och frös när han kom hem. Tur kanske va att jag inget fick veta förrän de satt i sjöbon på Grinnebacken.
    Det är också gott att veta att det finns människor som låter sina bodar stå öppna så att de kunde ta sig in och att pojkarna lyckades behålla lugnet och kunde ta sig till land. Kan ju inte krama om honom så vill du vara så snäll och göra det från mig.

    Kram Veronica
    Kramar Veronica

    SvaraRadera
  2. Kramat och klart!
    Ja, det är väldigt skönt att det gick bra.

    E

    SvaraRadera