söndag 25 juli 2010

Här döptes farmor Klara



Nu har jag hunnit med två besök på Gullholmen i år och jag skulle tro att det blir någon mer gång.
Jag gillar ju att ta med gäster till Gullholmen, en lagom resa om man åker med färjan kl 11.10 och hem igen på eftermiddagen.
Nu senast gick vi också in i Gullholmens kyrka som är öppen hela dagarna, vad jag tror. Det är fint att kyrkor kan vara det.
När jag går här och tittar så tänker jag på att här har farmor Klara döpts och konfirmerats, men inte gift sig. Det tror jag att hon och farfar Johan gjorde i Morlanda kyrka, men helt säker är jag inte.

Så här läser jag på svenska kyrkans hemsida där John Wessberg skrivit:
"1798 fick Gullholmen, efter beslut av kung Gustaf IV Adolf, tillstånd att bilda en egen kapellförsamling. Käringön hade fått motsvarande tillstånd tre år tidigare. Öarna utanför västra Orust hade dessförinnan tillhört Morlanda församling.

Som kapellförsamling fick Gullholmen rätt att bygga en egen kyrka, anställa präst och bygga prästgård. Kyrkans placering började snart diskuteras. På själva Gullholmen fanns ingen plats, så kyrkan byggdes istället på lilla Hermanö, i en dalgång, i skydd för vindarna - en vanlig placering i den bohusländska skärgården.

Genom medverkan av kapten Abraham Gustaf Bildt på Morlanda säteri framförskaffades virke och övrigt material till kyrkbygget. Bildt lär själv ha lett avverkningen av timret i skogarna i Morlanda. Det fördes i land på Gullholmen, vid Rockan. Därifrån bars eller släpades det till byggplatsen. Både kvinnor och män hjälptes åt. Under tiden hade stenfoten färdigställts utan ordentlig samordning med måtten på virket. Detta lär vara orsaken till att själva kyrkobyggnaden blev något mindre än stenfoten. Kyrkan stod färdig på hösten 1799, och lär ha invigts första söndagen i advent detta år."


Lite mer av det Wessberg skrivit:
"Ljuskronan närmast läktaren härstammar från 1800-talets mitt, och benämns "Rosanders böteskrona". Enligt uppgift hade kapellpredikanten Anders Carl Rosander och dennes kollega på Käringön kommit överens om att vid behov tjänstgöra för varandra. En gång uteblev emellertid båda. Rosander fick då böta för mässfall. För böterna köpte församlingen nämnda ljuskrona."

Wessberg igen:
"Åtskilliga av kyrkans övriga inventarier är gåvor av församlingsbor, eller av personer med anknytning till församlingen. De vittnar alla om en stor kärlek till denna byggnad, platsen där Gud låter sig mötas, himmelrikets förgård på jorden."

Vill du läsa mer om fina Gullholmens kyrka så går in på www.svenskakyrkan.se och sök dig fram till Gullholmens kyrka.



"Kyrkans altartavla uppsattes 1828. Olika versioner föreligger om tavlans ursprung, men den är troligen utförd av en holländsk konstnär och hemförd av en skeppare till Gullholmen."



"Predikstolen blev 1949 försedd med målningar föreställande de fyra evangelisterna med deras respektive symboler. Målningarna är utförda av konstnären Gunnar Erik Ström."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar