torsdag 29 juli 2010

Värdefulla droppar!

Jag känner mig lite trött.
Och jag gillar inte att ta järntabletter eftersom jag mår illa av dem.
Men jag måste.
Blev av med 4,5 dl blod häromdagen som måste fyllas på i kroppen igen.
Du är väl blodgivare? Om inte, bli det! Så gör du nytta!
Jag var blodgivare när jag var yngre men tappade bort det under måmga år. Förra året hade vi en kampanj på VLT där vi uppmanade västeråsarna att bli blodgivare. Vi föregick med gott exempel och blev blodgivare själva, så det blev en nystart för mig.




Blod grupperas oftast i ABO. Det var den österrikiska biologen Karl Landsteiner som i början på 1900-talet jobbade fram systemet. För det fick Nobelpriset i medicin 1930.
Jag har blodgrupp 0 RhD+, ett blod som kan ges till alla människor. Det har 32% av svenskarna som har det.
Vill du läsa mer om blod och hur man lämnar blod, så kolla på
http://www.geblod.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar