lördag 5 juni 2010

Om jag blir rik så ska jag köpa moster Hedvigs hus!

Moster Hedvigs hus har bytt ägare. Det låg bara på mäklarens hemsida en liten tid sedan kom stämpeln såld upp. Huset, byggt 1920, är i väldigt fint skick både utvändigt och invändigt och utgångspriset på 4 595 000 kr avskräckte inte. Någon hostade upp summan direkt och förmodligen lite mer för att få det snabbt. Söndagens visning ställdes in.

Moster Hedvigs hus är ett av de vackraste på Stocken, tycker jag. Vi ser det från vårt vardagsrumsfönster. I huset bodde alltså min mammas moster Hedvig. En tant som jag bara minns som gammal. Hon var säkert inte mer än 50 på den tiden, men jag tyckte hon såg väldigt gammal ut.
På sommaren var det fint när vi gick till Hedvigs syrenberså för att mamma och moster skulle dricka kaffe och jag fick saft.
Hedvig hade som alla andra många syskon, det var Gerda, Ida, Irma, Anna-Maria (min mormor) och säkert fler. Det måste väl ha funnits bröder också? Oh, vad jag ångrar att jag inte frågade moster Gunhild mer när hon levde!
Min syster Monica kan ett och annat också. Ett minne fick hon när hon gick in på mäklarens hemsida och kollade huset. Ett av rummen såg utsom förr i tiden.
- Det var en säng vid varje vägg och min kusin Berit och jag låg i varsin säng med ett bord emellan. Moster Hedvig kom och skulle ligga hos oss. Då tog hon ut löständerna och la på bordet.

Det finns mer att berätta om Hedvig och hennes man Adolf, men det gör jag vid ett senare tillfälle. Bland annat ska jag berätta vad huset först byggdes.
Nu ska jag sätta mig i solen! Vädret är underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar