onsdag 23 juni 2010

Finaste toautsikten i Sverige, eller?


Det här är vad jag har på näthinnan när jag åker från Västerås. En makalös utsikt från toaletten! I Domkyrkan, som du ser i bakgrunden, ligger en kung begravd, nämligen Erik XIV. Det var min gamle arbetskamrat Bo som först gjorde mig uppmärksam på det när han hälsade på mig strax efter att jag flyttat till Västerås för åtta år sedan.
- Vet du varför det är en kungakrona på Domkyrkans spira, frågade Bo.
- Nej, svarade jag.
- Det är beviset för att det ligger en kung begravd i kyrkan. Det är bara kyrkor där kungar är begravda som får ha en krona på spiran.

Västerås Domkyrka är en av endast tre kyrkor i Sverige som har maximala *** stjärnor i Guide Michelin läser jag på Västerås stifts hemsida.
Varför har Domkyrkan tre stjärnor??
Jo, och nu citerar jag hemsidan:

• olika byggnadsepoker framträder så tydligt i kyrkan
• sex altarskåp från sent 1400-tal och tidigt 1500-tal, samtliga i ovanligt gott skick
• Erik XIVs grav i marmor tillsammans med regalierna
• Riksdrotsen Magnus Brahes grav i alabaster och marmor
• triumfkrucifixet i trä från 1300-talet

Nu är jag på Stocken och bevarar mitt fina Västerås i minnet tills jag är där igen.
Välkommen alltså, kära läsare, till Stocken i midsommartid!

PS. Det som också syns i mitt toafönster är dels en liten kopia av Mats Åbergs skulptur "Våga" vars orginalskulptur står i Vasaparken, dels gamla VLT-huset till höger i bild.

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken fin bild. Den skulle göra sig bra i tavelformat :)
    Ha en fin midsommar Elisabet.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack, Annette!
    Jag tycker om att höra av dig.
    Hoppas du får en bra midsommar.
    Sommarkram
    Elisabet

    SvaraRadera