torsdag 3 juni 2010

Spökskeppet i hamnen

Gösta kommer förbi nere på vägen.
- Kommer du ihåg bilden som du la ut på din blogg i vintras? Den vackra vinterbilden med båten?
- Ja, säger jag.
- Nu har den sjunkit, säger Gösta. Den ligger under vatten.
- Den fina båten?
- Ja. Den sjönk på kort tid.
- Varför?
- Ja, det vet jag inte riktigt, det kan finnas flera förklaringar. Tillsyn har båten i alla fall inte haft, säger Gösta. Nu måste den upp och motorn borde då direkt i sötvatten för att inte rosta.

Gösta vet vad han talar om. Han har varit på sjön i hela sitt liv. Och han har varit med om förlisning också.

Maken och jag tar kvällspromenaden ned till stora bryggan. Och där ligger båten under vatten. Kusligt.
- Snart kommer det nog upp en död människa, säger maken.
Jag vill gå hem.
Båtar ska inte ligga under vatten.


PS. Kolla i spalten till höger så ser du bilden på båten som jag tog i vintras! En fin båt, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar