måndag 8 november 2010

Underbara fina landskap! Men var är räven?



Jag gillar kontraster.
Och det har jag i mitt liv.
Inte minst när det gäller kontraster i miljö och natur.
I Västerås bor vi mitt inne i stan, men ändå nära till Mälaren.
Stocken bor vi mitt i naturen. Där det går att se stjärnorna nästan som om man var ute i mörka skogen. I staden är det så många andra ljuskällor som stjäl koncentration från den klara himmeln.

Häromdagen gick Thelma och jag som vanligt en promenad "över bergen". Där är vi alltid ensamma. Säkert både rådjur och älg men vi ser dem inte. Inte heller, dessvärre, några spår av räven numera. Har han flyttat? Är han skjuten? Jag skulle gärna vilja veta?



Förr repades det mycket ljung i bergen. Ljungen användes till bränsle, framför allt vid brödbak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar