tisdag 23 november 2010

Skatorna gillar pepparkakor

Det är bara -1 ute, men det känns som -15. Minst.
Förmodligen för att det blåser en nordostlig vind på 13 m/sek.
Nordlig vind är värst. Då är det kallt!

Jag blev så inspirerad av grannarna som hängde upp adventsstjärnor och satte ljusstakar i fönstren igår kväll. Här ute i mörkret på Stocken är behovet stort att få lite ljus och därför bestämmer jag mig för att tjuvstarta första advent med några dagar.
När dottern kommer hem från arbetet i Göteborg ikväll ska huset lysa av ljus och fina julstjärnor pryda fönsterkarmarna.
När Arne Bengtsson renoverade vårt hus för sex år sedan så gjorde han det i gammal fin stil med bland annat breda fönsterkarmar. Det ger god plats både för blommor och några fina adventsprynader som jag ska leta upp.



När jag började städa hittade jag gamla pepparkakor från förra året. Burken är fin, så den vill jag använda i år också men pepparkakorna slänger jag ut på gräsmattan. När jag tittar ut nästa gång ser jag hur grannens katt jagar skatorna som försöker ta sig en pepparkaka.
Jag ber katten vänligt men bestämt att sysselsätta sig någon annanstans.
Några fiskmåsar ser jag inte till. Undrar vad de håller hus?
De hundratals svanarna i viken som var här för några veckor sedan är också borta. Jag saknar dem.

Nu ska jag fortsätta leta reda på adventssakerna men snart ska jag ta mig en kopp kaffe och en god pepparka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar