onsdag 24 november 2010

"Förrådet av sommardagar smalnar"

Det är slutet av november och jag är äntligen igång med bokarbetet igen. Det har varit så mycket annat att jag inte hunnit med mitt käraste projekt, den att dokumentera husen på Stocken och människorn som har, och som bor, här.

Ute viner vinden och det varnas för köld. Det ska visst bli runt -10 snart.
Jag renskriver några dikter som jag fått låna av Ulla Lundström, en begåvad, klurig och vacker kvinna som jag lärt känna tack vare projektet. Ulla ägde tillsammans med sin man Hus nr 38½.


Läs en av Ullas fina dikter här:

SENSOMMARTANKAR
Njut bladets undersida
i blåsten
njut regndroppars hårdsmatter
i vinden
och njut din litenhet
i stormen
njut brisens bullerfria tryck
på store och fock
njut björnbärsbuskens kvist
med både blomma och frukt
njut blåmanetsmoln med trådar
av hängande regn
förrådet av sommardagar smalnar


Ulla Lundström
Ur diktsamlingen "Kvinna Cylinda", 1978


Den här bilden tog jag i somras vid Lavens lid utanför det som en gång var Konrads affär, hus nr 69.
I bakgrunden skymtar Hus nr 44.
Längst bak i bild ser ni Hus nr 34, "Leontinas", som tidigt serverade mat till sommargästerna och hit gick man också för begravningskaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar