torsdag 11 november 2010

Nu kom det ett hus till! Härligt!



Huset på bilden ovan är Hus nr 67.
Häromdagen fick jag ett mail från nye ägaren Maria Bäckander.
Maria skriver bland annat:

"Läser din blogg om alla förberedelser inför boksläppet om Stocken – jättekul idé tycker vi.
Får dåligt samvete för att vi ännu inte svarat på lappen som du skickade ut i brevlådorna.
Vi, Patrik, Maria, Gustav, William och Elias Bäckander bor from 15/7-2010 i huset på Grindvägen 4. Enligt Stig Andersson heter vägen Grindvägen pga att den förr slutade med en grind innan man kom ut i kohagen (dagens p-platser utanför gamla affären och dagens busshållplats)
Eftersom jag (Maria) är uppväxt i Tönsäng på somrarna sedan jag var 7 år och tillbringat mycket tid på Stocken känns det nu riktigt kul att vi kunnat köpa detta hus.

Vi köpte huset av Eva och Göran Olausson – de såg till att den östra huskroppen byggdes 1989 (är lite osäker på årtalet).

Jag vet att huset i folkmun kallas ”Adels hus” detta på grund av att det var Adolf (kallad Adel) och Hedvig (är dock osäker på deras efternamn."


Helt rätt, det var Adolf och Hedvig Bernhardssson som bodde i huset som lär vara flyttat från längre in på Orust. Hedvig var min mammas moster.
Jag kommer ihåg båda två väl. Hedvig skulle min kusin Ulf-Göran och jag alltid gå in och hälsa på. Motvilligt gjorde vi det, men blev dessto gladare när vi fick en slant att köpa godis för i Hugos affär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar