onsdag 28 april 2010

Dags att vårstäda stugan!


Nu är det snart dags att åka till Stocken och vårstäda fiskarstugan. Ska bara fylla år först och fira den med maken, syster och svåger i underbara Prag. Syster har gått i pension och har semester hela tiden och bara det är ju värt att fira. Dessutom fyller vi dagarna efter varandra (7:e och 8:e maj) och tycker att det ska bli trevligt att få vara i en av Europas vackraste städer när vi gör det.
På promenaden i morse var jag med om två händelser värda att ta ett kort på. Dels sattes den nya gång- och cykelbron vid Mälaren på plats, dels vårstädades Hotell Hackspett i Vasaparken. Det är huset du ser på min bild här ovan.
Hotell Hackspett är en en kul grej i Västerås. Ett litet hotell uppe i ett träd i Vasaparken där man kan hyra in sig för en natt. Många har gjort det, till och med långväga gäster som hört ryktet om trädhuset långt bort till Japan kommer hit.
Konstnären och byggherren Michael Genberg är spännande person och en välkänd profil i staden. Förutom Hotell Hackspett har han också ett undervattenshotell nere i Mälaren som kallas Utter Inn. Jag fick en övernattning där när jag fyllde 50 år som jag ännu inte nyttjat. Hur skulle jag som är rädd för att bli instängd kunna sova tillsammans med gäddorna?
Michael (som äger stugan på bilden) och jag har en "affär" ihop på Valborgsmässoafton. Vi ska hålla vårtalet på Stora torget, hur nu det ska gå. Ingen av oss har förberett sig speciellt väl och tillsammans har vi alls inte gjort det. Modigt av Citysamverkans vd Maria Fors natt anlita oss!
PS.
Nästa projekt som Michael har på gång är ett hus på månen. Säkert, jag lovar! Läs mer om det på http://www.themoonhouse.com/

2 kommentarer:

  1. Gunnar Brolin01 maj, 2010 17:20

    Jag cyklade genom Vasaparken den dagen då Hotell Hackspett vårstädades och pratade med dom trevliga killarna som städade!

    SvaraRadera
  2. elisabet bäck02 maj, 2010 13:06

    Hej Gunnar!
    Kul att höra av dig här på bloggen!

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera