söndag 7 augusti 2011

"Hage-Martin" och "Snickern"

Jag måste bara fortsätta och dela med mig av fotoskatten som jag fick ta del av under arbetet med Stockenboken.
Många bilder kom ju inte med i boken, tyvärr. Ändå är det över 300 bilder i boken.

Här nedan ser ni ett av de kort som inte kom med, men som är väl värt att visa här på bloggen. Det är ju precis så med bloggen, som det är med boken; jag vill visa både dåtid och nutid från vårt fina lilla fiskesamhälle.

På bilden är det fyra generationer.
Det är de två kända männen Martin "Hage-Martin" Olausson och Oskar "Snickern" Martinsson som arbetade som snickare på Stocken och som byggt många av husen här.

Hage-Martin föddes 1850 i Askum och gifte sig med Anna Kristina, född 1848. De fick sonen Oskar 1883, och han gifte sig med Jenny, född 1889.
Oskar och Jenny fick sex barn, varav Hildur (född 1911) var äldst. Det är hon och hennes son Rune som är med på bilden tillsammans med "Hage-Martin" och "Snickern".

Det finns ett hus som fortfarande går under namnet "Snickerns" här på Stocken. Vilket hus det är skriver jag om i nästa blogginlägg.


Fyra generationer 1935. Snickern och Hage Martin tillsammans med Hildur och Rune(1935-2009). Det ser ut som om bilden är tagen utanför Hus nr 32 på dagens adress Stockeberget 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar