lördag 6 augusti 2011

Pippin bor bredvid fina villan

Det här är trevliga grannens fågelholk på Gamla vägen 8 Stocken.

Jag ser den när jag tittar till Göran där han sitter i hammocken en strålande, men mycket tidig, morgon.
Vi kan väl inte sova någon av oss. Göran jobbar, jag promenerar.

Han förklarar att sonen satt upp fågelholken i förhoppning att lilla fågeln skulle flytta in där och bygga sitt bo.
Så blev det inte.
I stället flyttade fågeln in i den naturliga skrevan i björken.

Lite rart, eller hur?

Jag blir glad av sådana här små historier i vardagen. Berättelser om människor som kännder dels för sina egna hus, dels för Stocken som helhet.
Jag är övertygad om att Georg och Jenny, som byggde huset 1934 , ler i sin himmel när de ser Göran sitta där på morgonkvisten.

Georg var född på Stocken 1902 men sökte lyckan i Amerika 1920, precis som många andra. Där arbetade han som snickare och träffade Jenny från Norge och bestämde sig så småningom för att flytta hem till Sverige och Stocken igen.
Georg startade taxirörelse och det var ett spännande, rent av exotiskt inslag, på Stocken. Bland annat körde han mamma Vera och hennes kamrater till arbetet i konservfabriken på Ellös.



Fågelholken till vänster, det naturliga fågelhuset till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar