söndag 2 oktober 2011

Frank minns Amandus Pettersson

Jag har fått kontakt med en man som heter Frank Johansson och som bor i Bålsta bor utanför Stockholm.
Frank hade sökt på Stocken och hittat min blogg. Han blev intresserad av Stockenboken och ville köpa ett exemplar.

Så här skrev Frank till mig:

"Jag sökte på Stocken och kom till din blogg. Anledningen till min sökning är att jag släktforskat kring familjerna Årman och Pettersson från Stocken.
Min mamma hette Nancy Årman f.1918. Hennes föräldrar var Alma Carlsson (Årman) och Ludvig Severin Årman. Min mammas morfar var Amandus Pettersson, 1858-1951, fiskare, kommunalpolitiker, mm. (han finns fotograferad på ett vykort där han står och betraktar sin fiskebod).



Mammas moster hette Berta Porsland och var sjuksköterska. Bodde på Stocken. En av mina morbröder, Mats Årman bodde som pensionär på Stocken (i moster Bertas hus tror jag) en annan morbror, Nils Årman flyttade tillbaks till Stocken när han blev pensionär.
Du efterlyste gamla foton. Jag har en del och även material kring "vardagsöden" som jag kan dela med mig av om du är intresserad."


Jag skickade naturligtvis boken till Frank och fick följande mail tillbaka:

"Tack för boken, den kom med posten idag och jag har sträckläst den.
Jag besökte Stocken vid ett antal tillfällen, som barn, tillsammans med min mamma och kommer bl.a ihåg möte med min mammas morfar, Amandus Pettersson, han var då c:a 90 år och jag kanske nio år.
När jag läste din bok fick jag ett antal "flashbacks" och minnen som jag totalt glömt bort kom plötsligt tillbaks som en svallvåg.
Jag ska nu läsa boken en gång till i kväll!"

1 kommentar:

  1. Hej! Vad kul med en blogg om stocken! Amandus Pettersson är min mormors morfar, Carolina och Ludwig Årman min mormors föräldrar. Skulle gärna vilja komma i kontakt med Frank om möjlighet finns, maila mig gärna: drlindqvist@gmail.com

    Hälsningar Erik Lindqvist

    SvaraRadera