söndag 4 september 2011

Det är kvinnorna som är viktigast!

Nu har jag blivit intervjuad av min gamla tidning Laholms Tidning.
De var intresserade av Stockenboken och ville skriva om mig, eftersom jag är en laholmare i förskingringen.

Också av denne reporter får jag frågan vad boken handlar om?
Jag tänker på det som; Vad är det jag vill med boken?

Jo, mest av allt beskriva kvinnornas situation och liv på Stocken.
Det har skrivit för lite om kvinnorna, tycker jag. I alla fall kvinnorna i vardagen.
Ändå är det kvinnorna som burit samhällslivet på hemmaplan när männen varit borta månader i sträck.
Kvinnorna fick sköta hemmet, försöka få pengarna att räcka till, vårda äldre anhöriga, fostra barnen, läsa läxor med dem, medla i bråk som kunde blossa upp när livet var kärvt och grannarna bodde så nära på gott och ont, samla ved att elda upp kalla stugor med, hämta och bära in vatten, tömma latrinerna och en massa annat.
Ja, det var kvinnorna som skulle fixa det mesta.
När männen kom hem fick de ofta se till männen också. Så att de inte gjorde av med pengarna de tjänat ihop.

Kvinnorna städade fiske- och fraktbåtarna inför nästa resa, lagade mat och inte minst bakade bröd. Jag minns hur min moster Gunhild bakade travar av bröd som morbror Wille skulle ha med ut på fisket med båten Sverige.


Den här bilden fick tyvärr inte plats i boken. Jag har över 300 bilder i boken, så det gick helt enkelt inte att få med mycket mer. En kostandsfråga också. Det blev dyrt ändå att trycka boken, eftersom det är så många bilder, inte minst färgbilder.
Nåja, den här bilden kom alltså inte med. Den föreställer Jenny Martinsson (f. Johansson 1889-1963). Jenny var gift med Oskar "Snickern" och bodde på Stockeberget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar