måndag 21 mars 2011

Mer liv och rörelse förr

Nu är ju äntligen mitt bokarbete om Stocken på G igen. Jag skriver rent anteckningar, kollar med mina källor, läser böcker och dokumentationer, om Stocken och om andra samhällen i Bohuslän.

Det är slående vilket liv och vilken rörelse det var på Stocken förr i tiden. Som när min mamma Vera (född år 1916 i Hus nr 60) var barn och sprang omkring bland husen i början av 1920-talet.

Stocken var ett av de fattigaste samhällena och det var inte vanligt att människor ägde en kamera.
Om du har bilder i dina gamla album från den tiden, så tar jag gärna emot dem! Hör av dig i så fall. Det är svårt att få tag på bilder från äldre tider.

Igår läste jag Tullberg/Martinssons text om båtarna på Stocken. Vill du läsa så gå in på http://www.foreningenstocken.se/
I början av 1900-talet fanns det många båtar, för fiske och fraktfart, såväl på Stocken som i andra samhällen som Käringön, Gullholmen, Ellös, Edshultshall, Mollösund osv.
Kvinnorna på Stocken levde månader i sträck utan att ha sina män hemma. I de barnrika familjerna var det svårt att få pengarna att räcka till under tiden männen var borta på fiske. Många led ont och ibland var det enbart tack vare snälla grannar som det blev mat på bordet.
En del män kom aldrig hem igen. Som min morfar Stefanus (född i Hus 20) som sköljdes överbord en februaridag 1933 utanför Jyllands kust. Inför ögonen på sin bror Hans.

Idag är det betydligt lugnare på Stocken. Det är nästan bara sommartid som det hörs glada barnskrik mellan husen och på ångbåtsbryggan "Paln" är det tomt.
Men jag måste ändå säga; Oh, vad jag längtar dit. Till underbara Stocken. Snart är jag ledig en längre tid (hela april!) och då blir det många stunder på Stocken, det kan jag lova.


Hemma i min hall på Stocken finns två värdefulla ting som jag ärvt efter min pappa John. Dels en sjömanskista som pappas morfar Alfred Nilsson från Gullholmen hade, dels en modell av min farfar Johans kutter Skiöld, som hörde hemma på Ellös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar