söndag 6 maj 2012

På "Göken" träffas alla

Åkte en sväng till "Göken" igår, vårt Ullared fast något mindre, här på Orust.
Väldigt mycket folk! Som vore det mitt i högsommaren.
Trevligt möte blev det för mig, när jag stötte på mammas kusin Solveig och hennes dotter Yvette.

Yvette och Solveig.

Lite om huset på Stockenvägen 5
Solveig och hennes man Jerry Jidelöf var de sista ägarna i släkten till min morfars föräldrahem på Stockenvägen 5, nästan längst nere i samhället, vid Torget, där bussen vände tidigare.
Huset hade den gamla fastighetsbeteckningen Hus nr 22, och kallades i folkmun för "Emelias", efter morfar Stefanus mamma.
Huset är ett av de äldsta på Stocken och kan vara från 1760-talet.
I min bok om Stocken har huset och människorna som bott där fått ett eget kapital "Vad tänker du på Emelia?" och jag är så glad för den gamla bilden från 1930-talet när morfarsmor sitter på trappan till sitt hus.
Ägaren till huset sedan 1979 är Bo Adenmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar