söndag 20 maj 2012

Egon och hans älskade morfar

Egon var väldigt mån om att hjälpa mig så att kapitlet om hans släktingar skulle komma med i boken om Stocken.

Kapitlet heter "Selma dör i tbc" och kommer till en höstdag 2010 när jag sitter i köket på Stockenvägen 13 och Egon med mycket värme i rösten berättar om sin morfar Edvin och hur tufft livet blev för honom när han unga hustru, 28-åriga, Selma dog i tbc 1914.

Efter några vintermånader, när Egon letat igenom sina fotoalbum, kommer han tillbaka med en 75 år gammal bild.  Bilden föreställer en liten Egon, i tvåårsåldern, tillsammans med hans älskade morfar.

- Det här kortet vill jag att du ska ha med i boken, säger Egon bestämt och så blir det.

Jag är så glad över att boken blev till och att Egon hann att se den.
Nu finns flera av de som jag intervjuade i boken; förutom Egon, Ingeborg och Ingvar, inte kvar längre.

Här är kapitlet om Egon i Stockenboken. Egon ser ni längst ned till vänster, framför båten.
Egons son Anders, överst, är en av Egons tre sönder (de andra heter Peter och Mikael, som tar över huset).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar