måndag 16 maj 2011

Min vackra mamma!

Jag kan inte se mig mätt på den här bilden. Jag skulle kunna sitta och titta på den timmar i sträck.
En gammal sliten bild med en skada på framsidan från ett gammal fotoalbum.

Bilden föreställer min mamma Vera, eller Margit Elvira Stefania, som hon var döpt till. Men hon kallades för Vera.
Född 7 augusti 1916 i Hus nr 60 på Stockeberget, den södra delen av Stocken.

Mamma vandrar på en grusväg, det kan vara uppe på Slätterna. Förmodligen är hon i 18-årsåldern, kanske är det alldeles nyligen som hennes pappa Stefanus, min morfar, omkom under fiske utanför Jyllands kust.

Vad drömmer mamma om? Vad hoppas hon få ut av livet? Blev det som hon tänkt?
Tyvärr dog mamma alldeles för tidigt, blott 55 år gammal, fyra dagar innan julafton 1971.
Det var så mycket jag aldrig hann att prata med och fråga henne om.

Tack vare boken om Stocken känner jag min nära mamma, där jag vandrar i hennes fotspår många år senare.

2 kommentarer: